söndag 1 februari 2009

Bitar av pussel

Styckmordet. En man som varit avliden sedan 1987 ska DNA-testas. Varför just nu? För att brottet preskriberas i juli i år? Har utredarna arbetat oförtrutet i mer än två decennier och äntligen fått tid till ett DNA? Är det ett sista ”long shot”?

Fotografen Sune Jonsson avled för någon dag sedan. I omgångar har jag besökt hans bok Byn med det blå huset. Jag har gått in i hem, jag har hälsat på människor. Känt igen mig, förundrats. Det tänker jag fortsätta att göra. Kolla de här bilderna från Karelen.

Bara på film faller det förflutnas pusselbitar på plats. En febrig eftermiddag följde jag det amerikanska äventyret Konungarnas dal (Valley of the kings) från 1954. Några arkeologer i i Robert Taylor och Eleanor Parkers gestalter söker efter en faraonisk grav och hoppas genom sina fynd bevisa äktheten i bibelns historier. Det är inte så larvigt som det låter utan ger en sympatisk bild av västerländskt, nyfiket katalogiserande av österländsk kultur.

Inga kommentarer: