torsdag 30 september 2010

Konsulten, korruptionen

I gårdagens Uppdrag granskning förbluffades jag över konsulten Karin Törnqvist. Hennes rakryggade hållning var så inspirerande att jag nästan glömde bort att följa turerna kring de korrumperade kommunala bolagen.

Ibland har jag irriterat mig över den klumpiga klippningen och den mästrande berättarrösten. Inte i går. Det som imponerade var hur de lugna, direkta frågorna allteftersom fick människorna med makt att om inte gråta ut så i varje fall byta gestalt och bli skamsna skolbarn som med fingrarna i syltburken ertappats av magistern Janne Josefsson.

I chatten efter granskningsprogrammet står det att Karin Törnqvist blev av med sitt jobb för två veckor sedan. Säkert står kommande kunder i kö.

6 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Såg inte programmet men hörde henne på radion och tänkte samma sak. Vilken ryggrad. Tyvärr är jag inte lika hoppfull som du om slutet gott allting gott.

Anonym sa...

Det finns alltid två sidor av myntet.
Jag blir förvånad över alla människor som köper dessa skvallerprogram så lätt och tror att de jobbar objektivt.

Karin har ju gjort närmare 7,5 miljoner de senaste åren...
http://www.allabolag.se/5567263727

Mikael K sa...

Anonym, att tjäna pengar är inget konstigt - om inte metoderna är det.

Jah Hollis sa...

Förutom att Göteborg tycks ha givit den svenska korruptionen nya dimensioner så blir jag lite språkligt förvånad när jag kollar GP:s artikel om saken via din länk.
De använder termen "whistleblower" och översätter den med "visselblåsare".
Öh, heter det inte visselpipeblåsare?
Fast nog borde det gå att hitta något bättre än dessa slöa direktöversättningar.

Mikael K sa...

Jo, den översättningen är sömnig. Kanske alarmist vore något (men väl ändå inte). Jag skulle gilla någon sammansättning med signalist.

Eva Nygren sa...

Nu är du på igen, slow. På hugget. Alarmklocka tänker jag slött associativt. Ännu ett retroord att ta sig an ...