Det
mesta går att ordna bara alla hjälper till. Därför måste Sverige
ta emot fler flyktingar från Syrien. Förstår du inte den
ekvationen bör du se Mannen från Le Havre, en saga exponerad 25
gånger i sekunden och gjord med en sådan träffsäkerhet att Håkan
Dahlby efter fullbordad sittning i biosalongen skulle säga något
ömmare än ”fuck, you” till sina belackare.
En
pojke och ett tjugotal av hans landsmän från den afrikanska
kontinenten är inlåsta i en container. Tullen och polisen i Le
Havre upptäcker flyktingarna och tänker skicka tillbaka dem till
ursprungsdestinationen. Men pojken flyr. Han har som mål att
återförenas med sin mamma i London. Parallellt möter vi en
skoputsare och dennes krassliga fru.
Film
är ett blickarnas medium och det är en särdeles magi när
ögonkasten möter och undviker varandra eller drunknar i de sjöar
iris och pupill kan bilda. Le Havre är en mötenas film och framför
allt möjligheternas. Allt som oftast blir jag till mig av glädje av
den tidlösa och gränslöst empatiska historien om solidaritet och
humanism. Jag slår även kullerbyttor av de raka citaten till både
fransk poetisk realism och amerikansk film noir. Vissa tagningar är
ikonografiska och lika igenkännbara som när du, jag eller någon
annan med behov att vara innerliga, eller kanske banala, ritar ett
hjärta på ett papper.
Att
skoputsarparet heter Marcel och Arletty är väl ingen tillfällighet.
Jag tänker på Marcel Carné vars filmer Dimmornas kaj, Hotel du
Nord och Dagen gryr såg till att det sena 30-talet motstånd mot
fascismen gestaltades samtidigt som människans behov av kärlek
iscensattes. Arletty storspelade i flera av Carnés filmer och gav
liv åt insikten att skinn på näsan förutsätter sårskorpor och
rejäla malörer på livets landsvägar.
Det
är lätt att bli högtidlig över Aki Kaurismäkis fina filmiska
kommentar till det öppna och stängda Europa. Sverige måste ta emot
fler flyktingar från Syrien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar