tisdag 8 juli 2008

Kabanossen, Peter Bratt & vildsvinsjakt

Dagarna går och jag har hamnat lite utanför tiden. Igår letade min fru och jag badrumsinredning och för lunch besökte vi en övergiven korvmoj och käkade var sin kabanossen med bröd. Kocken såg aningen moloken ut och köttet han serverade oss var lite bränt, lite för fett men det smakade. Gladare blev vi över det yngre parets glädje över att vi lämnade plats åt dem och deras två pojkar, som helt tvunget skulle dricka päronjuice.

Kvällen avrundade jag med de sista kapitlen om journalisten som grävde kring IB, Geijer, Serung och andra som på en massa jävla sätt doppat fingrarna i allehanda syltburkar. Jag är inte förtjust i memoarer men Peter Bratts ”Med rent uppsåt” rekommenderar jag. Vad som slog mig var att Bratt ganska tidigt i boken ger sig på konststycket att försöka beskriva hur han blev den han är. Parallellt, i boken, avsäger han sig alla likheter mellan sitt ego och sin journalistiska gärning. Det är starkt, tycker jag, även om det kanske är självklart i vår mediala värld, där en läppförstoring eller ett rövslick är handlingar som enbart kopplas till karriären. Eller?

Bratt frågar sig så ofta om grunderna för sin alkoholism att han blir tjatig. Men när han väl kommer till målet råder det ingen tvekan om att han har något att berätta. Att han som epilog väljer att duka upp en vildsvinsjakt låter jag passera. Han och Jan Guillou förenas säkert någon gång i något slags himmel eller helvete, där tiden säkert kommer att stå stilla.

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja ha, välkommen tillbaka.

Mikael K sa...

Ja, det tog sin tid.

Sånger från nedre botten sa...

Ibland ska datorer hållas avstängda, helst när det är semester. Nå nu sitter du över tangenterna igen och det känns väl bra?

Min morfar var plit när Bratt satt inne. Bratt tyckte det var komik att han som var dömd för spioneri vaktades av en kommunist.

Mikael K sa...

Jovars, det känns.
Det med din morfar är lustigt, men väl passande bland alla absurditeter kring IB, och säkert vad det gäller övervakning överhuvudtaget.