måndag 28 juli 2008

Va!?

På vägen hem cyklade jag igenom en park. På en bänk satt en man, lite gråsprängd, kanske butter eller bara aningen sluten. Han såg liksom solitär ut, där jag iakttog honom på avstånd. Jag reagerade över att han plötsligt vände sig om och ropade ”Va!?” ungefär som om han inte trodde sina öron. Ni vet säkert vad jag menar. Man har hört någon säga att kaniner visst bryr sig om klockan, när det i själva verket myntades att de sover som stockar. Hmm, kaniner sover väl oroligt, eller?

Hur som helst. När jag är i jämnhöjd med mannen på bänken ser jag vem hans sällskap är, nämligen en hare. Den sitter och trycker så där spänt som om den verkligen sagt något olämpligt, när den bara ställde en enkel fråga om tiden eller samhället i största allmänhet. Eller så hade haren inte sagt någonting alls, och det är ju det värsta av allt. Även om man är hare. Eller kanin.

Det finns ett foto på Fredrik Reinfeldt med hörlurar. Han påminner väldigt starkt om hur den tyske skådespelaren Ulrich Mühe såg ut i ”De andras liv”. Som de flesta kanske vet utvecklades filmen om avlyssning i DDR till ett drama om kontakt, dialog och – givetvis - alienation. Men det var i fiktionens värld. Och i verkligheten kan en man på en parkbänk och en hare få till ett ”Va!?” tillsammans. Men en statsminister eller lagkapten kan knappast få till det, vare sig han eller hon bär hörlurar. Eller kaninöron för den delen. Va!?

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Det kanske är Harens år i år.

Alla smutsiga detaljer sa...

Nej, nej! Tillbaka till gruvan med dig!

Staffan sa...

Härligt att ha dig tillbaka och i fin form. Medan du var borta har västmakterna lyckats destabilisera Turkiet till randen av ett inbördeskrig (peppar peppar). Kan det vara ett tänkbart bloggämne framöver?

Mikael K sa...

Sånger, när du säger det, så tycker jag nog att morötterna smakar lite speciellt i år.

Alla, lugn, jag har precis avslutat ett hej hå-pass och bearbetat rika ådror.

Staffan, ja, läget verkar jobbigt värre. Och oklart. Ska försöka haja vad jag inte hajar.