söndag 8 mars 2009

Glad i Marx

I Malmö tycker vissa människor att det är stenkul att protestera. I Groznyj anser andra att mord är ett religiöst dekret. I Norrköping hoar en Caroline när hon på ett otroligt skönt och snällt sätt väcker Janis Joplin och Edith Piaf till liv.

Vi har alla våra bakgrunder och på något sätt går det ena i arv till den andra. Det må röra sig inom familjen, släkten, laget, på puben, stadion.

Igår blev jag glad när grabben ställde följande fråga till mig:
Har du något av bröderna Marx?

Jag hittade En dag på kapplöpningarna. Efteråt citerade grabben scener ur filmen.

Men inte nog med det. Till middagen blev fänkålen vid sidan av (tillsammans med avokado, citron, citronskal och olivolja) den där smutsiga detaljen som överraskade vår allas gäst och höjde ribban. Stefan Holm lär förresten ha kontaktat Linus Thörnblad. Vackert, snart är det dags för höga höjder!

8 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Fänkål snackar min matlagningsglade grabb (anno -81) mycket om. Kan det bli gott? Recept tack! Du verkar överhuvud taget matlagningsintresserad. Slow food?

Mikael K sa...

Eva, skär fänkålen tunt. Gör likadant med avokadon. Lägg på ett fat.
Riv skalet från en citron och pressa frukten. Blanda tillsammans med olivolja, grovsalt och svartpeppar och häll över fatet.
Låter föga, smakar mycket.

Slow food, indeed. Nej, egentligen är jag lite tråkig när det gäller krubb, förutom sallader då, där får jag oftast till det.

Alla smutsiga detaljer sa...

Slow är inte alls tråkig när det gäller krubb, han har bara mutat in salladerna som sina. Allt beror på årstiderna. Jag gillar inte fänkål men lördagens blandning var helt enkelt finfin i sin enkelhet. Fru Slows vego-pastasås med två sorters ost till och ytterligare en sallad gick inte heller av för hackor. Det är en ynnest att sitta i familjen Slows soffa, dricka en öl eller ett glas vin och titta på när måltiden växer fram. Tackar!

Anonym sa...

Har aldrig fattat "slowfood" grejen, men nu föll det på plats. Låter mumsigt, ännu mer mumsig med en god öl i väntan på, under tiden och säkert även efteråt. Dessutom ganska skönt att Uggla gick vidare, det finns hopp för festivalen.

Mikael K sa...

Alla, bugar & bockar & niger.

Stenstorp, javisst. Oppigårds vår- och sedan vinteröl satt fint. Som dessert kom två bortglömda Red seal fram.
Inte så att vi oade hela natten men väl hoade. Snällt, givetvis.

Jah Hollis sa...

Jag provade vid ett tillfälle på en restaurang vid Möllan i Malmö (gamla Retro) en vegetarisk rätt där gratinerad fänkål var huvudingrediensen och det var delikat.
Roligt att höra att Bröderna Marx arv går vidare till nya generationer. En kollega på jobbet avslöjade också att hans sjuåriga dotter hade sett Beatles gamla film Help! och tyckt att den var stor humor.

Anonym sa...

Oppigård ska det va förstås, slowfood is getting better and better

Mikael K sa...

Jah, filmen Help är fräck! Själva låten får mig att stanna upp varje gång jag hör refrängen.

Stenstorp, skål!