torsdag 9 juli 2009

Resor med Ryszard

Att skriva historia, att nedteckna den, kan göras på olika sätt. Jag håller på att bekanta mig med den polske journalisten och författaren Ryszard Kapuściński. Stundom löser jag biljett till några kapitel i hans reseskildring ”Imperiet” i det forna Sovjet och dåvarande nybildade OSS. Han tror inte ”att det skulle gå att demokratisera ett Imperium som skapats av hundratals år av underkuvande och annektering”. Förvånansvärt nog har han inte Sovjetunionen i åtanke, inte heller Rom eller Turkiet, utan 1970-talets Iran.

Kapuściński skriver: ”Revolutionen mot shahen började just som en demokratisk rörelse, en liberal rörelse, riktad mot polisdiktaturen. Men Iran är en mångnationell stat, styrd av perserna, som utövar makten över mindre samfund av araber, azerier, beludjer, kurder m.fl. som lever i landet.” De olika samfunden, eller folkgrupperna, fortsätter Kapuściński, likställer frihetsivran med oavhängighet, vilket gjorde att staten Iran ”hotades” av sönderfall. Därför agerade de nationalistiska krafterna med betoning på de religiösa styrkorna så hänsynslöst. Det shiitiska prästerskapet och ayatolla Khomenei tog makten.

Jag kan såklart inte låta bli att tänka på vad som nyligen hänt i Iran. Vad som händer. Och jag tänker även på vad som rapporteras från Kina. Jag fortsätter min resa med Kapuścińskis historier.

Den svenska översättningen av ”Imperiet” är gjord av Anders Bodegård. En bra hemsida på främst polska och tyska men även engelska finns här. DN skriver här om två iranska ungdomars syn på framtiden samt en ledare inför kvällens protestaktion på Sergels torg.

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Som sagt, ju mer man vet om länders villkor, desto svårare blir det att bedöma politiken. Varje folkgrupp längtar efter att bli sedd, om man ska tala individspråk, applicerat på gruppen. Jag tänker på detta jätteland Kina, där man försöker styr a utan hänsyn till de mängder med olika kulturer, religioner, språk. Det är tragiskt det som händer i Kina. Parallellt med en fantastisk ekonomisk boom, blir sprickorna i fasade bara mer och mer tydliga. Kanske därför? Kanske bra?

Mikael K sa...

Javisst bra, sprickorna tenderar ju att bli större och synligare. Hur som helst går de knappast att cementera. Och med alla kilar som slås i Iran ...