onsdag 22 juli 2009

Saker att sakna

Ibland saknas något. En ingrediens till maten, ett ord på läppen, taktkänsla i trafiken, rockbandet eller något annat socialt sammanhang. Typ. Oftast löser det sig ändå och världen går inte under. Men domedagen var allt bra nära när M, mitt fadderbarn, la upp träklossarna med de färgrant målade siffrorna och till sin fasa upptäckte att kloss nummer nio var borta.

Jag är dock inte den som tappar fattningen så lätt utan jag skred i sakta mak och med skarp överblick igenom rummet och hittade den borttappade kuben.

Jag är bra på nio, sa jag varpå M menade att nian kanske var en sexa istället.

Jag är bra sex också, sa jag och fnittrade freudianskt ackompanjerad av en duo vuxna stämmor.

Vad som försiggår inuti deckarförfattaren Anna Janssons skalle har jag såklart ingen koll på. Men hennes debattinlägg om att det saknas vaccinationssköterskor är märkligt. Tycker hon att alla glada ska jobba frivilligt? Tänker hon sig att arbetslösa, speciellt kategorin sköterskor, blir lyckliga över att göra en gratisinsats? Vem kvalitetssäkrar vaccinationerna? Kan vem som helst hugga in och sikta? För väldigt länge sedan tyckte jag att jag var duktig på dart. Är det här ett tillfälle att börja träna?

M och jag tog i en lekpark trätåget till Regnbågens slut. Det gränsar till Barbielandet. Jag trodde M sa att regnbågsslutets närmsta granne var Det bästa som finns, men icke. Först tyckte jag att det var aningen tråkigt, för jag vill ta del av Det bästa. Det finns. Men det är klart, vissa saker får man helt enkelt sakna. Eller längta till.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Kanske skulle hon hålla sig till deckarskrivandet.
På tal om det bästa så väntar jag fortfarande på det perfekta Sommarprogrammet. Närmast var Thomas Öberg för några år sedan (och han har haft det två gånger):
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=2011564

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, vem vet, Barbielandet kanske är det bästa som finns.

Mikael K sa...

Jah, ska jag kolla upp. TÖ sprider mycket glädje.

Alla, mycket möjligt. Själv har jag aldrig varit där. Kanske en resa att planera.

Anonym sa...

Tack för länken, jag återanvände den....för mina egna syften