lördag 29 augusti 2009

Gränser, liv och död

När det begav sig tyckte jag att Sju tre-projektet var en naiv förhoppning att luckra upp gränser, för att besöka ondskans domäner. Verkligheten överträffade som bekant dikten.

Nu har kulturjournalisten Elisabeth Åsbrink skrivit en reportagebok om teaterföreställningen och några av de inblandade på scenen och bakom kulisserna. Intressant är att artikeln, skriven av Annika Persson, ger exempel på hur Åsbrinks förhållande till dramatikern Lars Norén (Sju tres upphovsman) svävar på både intima och distanserade moln, och hur Åsbrink nog haft gränslösheten som sin stora drivkraft i arbetet med boken.

Jag svävade väl inte på moln men det var en väldigt trevlig upplevelse att livelyssna på Bo Kaspers orkester, när de framförde Undantag med den fina refrängen:

”du och jag
är vi ett annat slag
är vi ett undantag
du och jag?”

Konserten gick av stapeln på Mosebacke och kvällen gnistrade av värme. När jag blundade föreställde jag mig allteftersom att jag stod på en färja i grekiska skärgården. Bandet lirade och de båda trumpeterna fick allt större utrymme och applåderades taktfast av delfinernas tjatter. Och jo, havet trummade små virvlar och skummet yrde. Friskt, salt, beskt.

Som avslutning gavs Vi kommer aldrig att dö. Här är den först med Ernst-Hugo Järegård sedan med orkestern.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Bo Kaspers orkester är ett sådant där band som jag hört många fullständigt vettiga personer i bekantskapskretsen prisa i alla tonarter. Jag tycker också det låter OK de gånger de dyker upp i radion (rätt ofta nattentid när jag är på väg i bilen hem från jobbet).
Ändå är det något som gör att jag inte fastnar för dom. Jag tror aldrig jag skulle tänka mig att köpa en skiva med BKO.
Men det är samma med Håkan Hellström och mig. Till somligas oerhörda förundran begriper jag inte hans storhet.

Anonym sa...

Jag anar att det måste va nåt med BKO, jag hörde en snutt live en gång, tror det är där man ska leta. Skivorna låter ...trista. Tycker jag.

Eva Nygren sa...

Grekiska skärgården ... Håller på och talar med mina treor om antika Grekland. Visar dem bilder på antika statyer och moderna referenser. Så kul!

Mikael K sa...

Jah, just i bilen passar de väldans bra.

Stenstorp, ja något är det med BKO. Som Anita Lindblom en gång sjöng: De e nåt mysko (baksida, tror jag, på Sånt e livet).

Eva, härligt att höra. Antikens damm friskar upp.