måndag 4 januari 2010

Massor av män

Tjänade pengar i dag men var allt för trött för att kunna glädjas ens över de små detaljerna. Musiken blev en ö att trampa till och jag lyssnade på Jam i kubik. All mod cons och Setting sons spotifyade jag två gånger var. Att det blev en dubbel beror mest på att jag ville ha sällskap. Sedan internettade jag dagstidningen Guardians (dryga året gamla) filmprogram som innehöll en ivrig och initierad intervju med John Sayles om hans blues-Alabama-svängiga Honeydripper, som jag såg häromveckan och som nog finns på dvd. Saylessnacket följdes av ett möte med Jon Savage som gjort en Joy Division-dokumentär. Det följdes av min egna youtube-jukebox med Curtis och killarnas musik. Idel snubbar, och ja, det är väl en sådan dag. Symptomatiskt nog så snubblade jag över en medpassagerare, manlig såklart, när jag skulle ta mig ur tunnelbanevagnen.

Det dröjer nog bara en månad eller två, kanske tre. Sedan är det cykelväder och då, ja, då är det vår och allting blir åter möjligt.

Shriekbacks Hand of my heart hittade jag också. Har glömt att berätta att jag för någon vecka sedan körde ett spinningpass med en instruktör som var lite shriekbackig av sig. En man, givetvis.

3 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

cykelpremiär den 15:e mars-senast!

Eva Nygren sa...

Funderar mycket över det där med manligt och kvinnligt vad gäller författare. Jag har några favoritförfattare som är kvinnor, kanske framför allt Margaret Atwood, men också Jeanette Winterson, m fl, för att undvika för mycket namntappning. Men ofta är det de manliga författarna jag fastnar för, kan vara ett lite mer kortfattat stuk, vet ej vad. Inget ont om män, för att travestera: många av mina bästa vänner är män.

Mikael K sa...

Det trampar vi på, Alla.

I veckan, Eva, blev jag kompis med Alice Munro och har läst första novellen i Kärlek, vänskap, hat, som är helt fantastisk.
Det här med litteratur har också en (av många) feministisk knorr(ar) och det är väl att det finns fler manliga författare än kvinnliga mest för att männen verkat längre genom historien. (Men det finns bara en Sapfo). Skillnaden minskas säkert år efter år men ...
När det gäller bloggande tror jag att kvinnor är i (klar) majoritet. Det är intressant, båda könen hade tillgång till tekniken på samma villkor.