tisdag 24 januari 2012

Sommar och stark


I Stockholm är marken färgad av packad snö. Ändå hävdar försäljaren att det är sommar.

Jag har ju klippt mig, säger han och drar handen genom håret.

Sedan garvar han innan han rättar till benan och riktar blicken mot alla presumtiva kunder som kommer nerför rulltrappan eller ut från svängdörrarna. En av dem kanske köper Situation Stockholm, de hemlösas tidning.

Det var i går, strax efter jobbet. I morse stod han på samma plats. Det såg inte ut som om han sålt några ex.

Själv köpte jag mitt nummer första dagen efter nyår. Försäljaren såg illa däran ut med sår i hela ansiktet. Ungefär som om en gräsklippare farit över honom. Jag frågade hur det var fatt. Han svarade att han fått en raket i nyllet.

Jag stod under bron, berättade han. Plötsligt slocknade allt. Jag trodde att jag fått en smäll.

I dag är såren borta. Och frisyren är prydlig. Han ser stark ut.

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Vackert Slow! Det finns hopp om både vår och hår. Och annat.