lördag 1 november 2008

Gränser, grillat, gratis

I’m mentally insane.
Det sa grabben strax efter sin frukost. Engelskan och gränserna mellan norm och vansinne upptar honom. Jag gillar det. Såklart.
”That´s why I need to take a shit”, fyllde grabben i med.
Jag började genast fundera över om jag skulle introducera honom för stycket ”Talking asshole” i William S Burrouhgs roman ”The naked lunch”. Jag bläddrade i en Burroughs-introduktion men hittade inte partiet. Lika bra det. Var sak har sin tid – även när det ruckas på de så kallade sunda gränserna.

Grabben, min fru och jag tog tricken till Skogskyrkogården och tände lyktor på minneslunden och tänkte lite extra på de närmaste som inte längre är här. Det ven lite över grässlätterna. På vägen tillbaka tog vi var sin grillad. Det smakade.

Senare kollade vi på den isländske konstnären Olafur Eliassons skulptur med belysta spiraler som inte bara är en skön upplevelse utan också en klockren tolkning av världen och hur vi människor och våra och planetens faktorer påverkar varandra på alla möjliga plan. Verket finns på Nationalmuseums utställning ”Lura ögat” om trompe l’oeil. Säger du att du är 19 eller yngre går du in gratis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anar att problemet med barna är att de vuxna står för normen, oavsett hur "onorma" vi än är. Vi bli väl mest bara pinsamma i våra försök att uppmuntra. Det gäller kanske inte din son, men det gällde för mig som tonåring. I efterhand förstår jag att vissa vuxna både uppskattade och log i smyg åt mina försök.
Hur många i familjen kom in gratis på utställningen?

Mikael K sa...

Ja, det blir många roliga scener. Och jag tror det är ömsesidigt, i varje fall när det gäller de pinsamma ögonblicken.
Det här med att få uppmärksamhet kan ju iblands kräva att man just går över gränser.
Endast jag gick in gratis. Min fru körde det gamla vanliga. Och grabben blev så paff att han vuxnade till sig...
Nej, så gick det ju inte till. Jag har lagt av mig. Jag försökte inte ens.