torsdag 17 september 2009

Hur det nu är möjligt

Vi lever i en föränderlig tid. Enligt SVT:s Rapport har arbetslösheten stigit med 50% sedan förra året. En krönikör, ledarskribent eller kanske en helt vanlig Svensson sa i tidningen eller på radion att det bildas ekonomiska bubblor när det spekuleras. Än spricker det hit än dit. I det sammanhanget kommer jag att tänka på kommunistisk övertro där nyckerna styrde, vilket resulterade i en överproduktion av konservburkar med ärtor samtidigt som tillförseln av margarin och ägg ströps. Hur det nu var möjligt. Hur det nu är möjligt.

När jag cyklar hem, igår eller någon av de andra dagarna som slutit sig, kommer en man med resväska kommande från en biltunnel, där bara motorfordon bör och får husera. Givetvis höjer jag på ögonbrynen. Att han är asiat gör det på något sätt ytterligare spännande. Kort därpå blir jag undanträngd av en fotgängare som förvirrat sig från trottoaren och istället intagit cykelbanan.

Varje morgon rullar jag förbi damen med hatten. Hon står vid samma fasad, är klädd i kjol, poplinjacka och så då Mary Poppins-hatten. Hon spejar neråt gatan dit jag ska och hennes skarpa blick ger mig ro till ytterligare tramptag. Men en av dessa morgnar riktar hon istället blicken uppåt längs fasaden. Samtidigt håller hon i stuprännan med båda händerna och hjälper liksom till med handväskan, som om hon höll fast byggnaden. Hon kramar rännan. Löven yr. Huset står stadigt. Själv tappar jag farten och tänker att snart är det som det alltid varit men aldrig blir det detsamma.

5 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Nej, för det går inte ens att leva i nuet för det har redan när du läser detta blivit nysset.

Eva Nygren sa...

Kanske din Mary Poppins-dam inser att något måste göras, även om det handlar om att rikta blicken åt ett annat håll. Förändring av perspektiv, eller förmåga eller mod att ändra perspektiv, kan vara det som avgör.

Hur blev det nu med ditt jobb? Fattade inte riktigt det.

Mikael K sa...

Instämmer, Alla, knappast något nys. Men ett nystan blir det ibland.

Jonbbet har jag kvar, Eva. Tjänsten är ombakad - eller snarare kokt.
Så sant som du skriver, Mary Poppins-damen har mycket att förmedla. Blickar, mod. Mmmmmm.

Jah Hollis sa...

It´s a Sad and Beautiful World:
http://www.youtube.com/watch?v=ZP2tqJTSfgU

Mikael K sa...

And sometimes it just buzzes off :)