torsdag 24 september 2009

Åka och se

Även om kvällen igår var ljum så var jag glad att jag inte cyklade utan istället åkte buss, och dessutom gick färden snabbare än vinden. När jag klev av passerade jag Mary Poppins-damens plats och funderade över hur länge hon står vid stuprännan varje morgon.

Göran Rosenberg har en intressant, om än något deprimerande, krönika idag om vad vi väljer att se och vad vi väljer att snappa upp från de forum vi besöker. Tidningar tror jag GR har i åtanke, jag tänker lika mycket tv, bloggar, javisst, böcker etc.

Efter middagen idag lämnade jag in min cykel på service. På väg till pendeltåget märkte jag att det i min ena sko läckte in vatten. Väl framme vid stationen fick jag annat att tänka på för folk kom och gick i ett ganska mysigt myller, som påminde om marshmallows, alltså inte grillade sådana utan sega och tillräckligt söta för att döva ett beroende för stunden. Så plötsligt stannade en man upp. Han satte sig en på huk samtidigt som han fuktade pek- och långfinger. Han drog fingrarna över nåt vitt pulver som låg det kaklade golvet. Han förde topparna mot tungan. Smakade. Jag tror han skakade på huvudet. Sedan gick han långsamt nerför trappan till perrongen.

4 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Väldigt bra krönika, tack för tipset om den. Han har nog också rätt, jag tror att vi är mycket mer påverkade av medierna idag, delvis på grund av att informationen är så tillgänglig och medierna blir som språkrör för verkligheten.

Jag tänker också på att jag vet någon som skrivit en bloggroman eller längre bloggnovell i "installments" som Dickens, en bit i taget. Jag tänker på det när jag läser om din Mary Poppins och hur du återkommer till vissa miljöer och scenarier.

Alla smutsiga detaljer sa...

Va? Vad gjorde han?

Mikael K sa...

Javisst, Eva, rösterna idag är många och ibland citerar vi dem nog för att just känna av verkligheten. Och förstå den.

Dickens ojojoj. Tänk att hon, Mary P, står där varje dag!

Försäkra sig, Alla, att det inte var godis e d som någon tappat.

Anonym sa...

Jag tror han önskade att han hittat kolloidalt silver.