torsdag 10 september 2009

Oro, moln, nu

Har inte gjort annat än oroat mig över att min fru skulle opereras. Mest har jag varit som en sluten mussla och inte varit så glad som jag vill tro att jag brukar vara. Grabben är annorlunda och droppade den stundande kirurgin på ett forum. När vi på operationsdagen efter besök på sjukhussalen kom hem hade det startats en tråd och fler än i ett fotbollslag önskade min fru lycka till.

Ett annat orosmoln är att jag ska MBL:a på jobbet om min tjänst och kommande arbetsuppgifter, som mer tär än bär. Money talks i företaget och jag har svårt att sjunga med i refrängen. Eller kanske skulle jag göra det. Frihetens vägar äro många och skiftande. Det enda som är säkert är väl att arbetet inte leder dit – till friheten alltså. (På tal om vägar och val i livet måste jag här tipsa om Looking for Eric, som har premiär imorgon. Fotboll, förakt och längtan är några av trådarna i den mycket trevliga Ken Loach-filmen.)

Till helgen ska jag lira kula (boule, alltså) västerut och ska försöka vara munter och fokuserad. Det känns konstigt att min fru inte är med, men nu är det som det är, och hon kom hurrahem från sjukhuset idag. Grabben summerade de ganska många år som passerat:

Nu är cancern ägd.

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Ägd var ordet och det gör min besvikelse över att jag inte får fira med champange tillsammans med fru Slow i helgen ganska fjuttig.

Eva Nygren sa...

Jag har undrat. Hälsa fru Slow. Jag vet inget om hur hon har den men har också en sådan erfarenhet bakom mig. Jag tycker att din grabb har en förmåga att uttrycka sig med sting. Som farsan, fast ändå nåt annat.

Lycka också till med arbetet. Du verkar vara i en svår fas i livet. Jag tycker själv att jag har haft stor nytta av att kunna uttrycka mig, kanske inte alls kring just det som gör mest ont men något i närheten eller i omskrivningar. Jag kan tänka mig att det funkar så för dig med.

Sånger från nedre botten sa...

Hoppas att molnen skingras å de snaraste. Och att MBL:en går bra. Själv satt jag igår i löneförhandlingar och fick i ansiktet att mitt jobb är okvalificerat för att jämföra mig uppåt i lön ska jag inte göra. Förhandlingarna strandade (det låg lite annat skoj i vågskålen också) och ska nu bli föremål för centrala förhandlingar. Kul, med tanke på min arbetsplats.

Mikael K sa...

Alla, skåla ska vi göra!

Eva, hälsningen framförd!
Det är tuff en resa du gjort.
Omskrivningar är bra - som baddande balsam.

Sånger, MBL:n gick som den gick och nejet blev inte ens ett nja. Kanske lika bra så. Jag har fått tydliga signaler.
Stå på dig! Håller tummarna.

Kramar till er allihopa!