tisdag 9 november 2010

Historiskt

Har tagit ut studiedagar och lagt upp mitt schema själv. Först grunnade jag på nya, spännande arbetsuppgifter, ja, vad jag vill göra när jag inte gör det vanliga. Sedan började jag läsa om ett tidigt fall av etnisk rensning, när greker flydde från Turkiet och vice versa. Tidigt 1920-tal handlar det om.

Efter matlagning och en femminutare med kniv och gaffel hann jag iväg på ett föredrag om kvinnligt ledarskap och hur det är att gå i mål i patriarkala miljöer. Nu undrar jag. Är det som så att varje ledare som viktiga stöd för karriären gärna refererar till familjemedlemmar? Sätter kvinnliga VD:ar mamma och pappa i samma rum som manliga verkställande?

Historien går igen. Historierna kan påverkas. I morgon en ny dag.

3 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

relevant fundering

Eva Nygren sa...

Tidigt fall av etnisk rensning - tror du inte att de har förekommit länge? Såg en film härom kvällen, Agora, helt enkelt för att jag gillar historiska filmer och vi hade varit i Rom - och så vidare. Där kunde man tala om rensning. Det som är intressant i den filmen, eller hur man ska uttrycka det, är att de kristna porträtteras som väldigt våldsamma.

Mikael K sa...

Alla, eller hur?

Eva, jo det är klart, men det tragiska - och tidiga - här är mängden människor som från två håll fly(tta)r från ett område till ett annat och vice versa.
Kanske blev jag aningen bokstavlig och fyrkantig när jag i boken läste att den här folkutväxlingen var "the first internationally ratified compulsory population exchange".
Lidandet sträcker sig längre tillbaka än så.