tisdag 30 juni 2009

Jesus på plan

Brasilien vann för-VM. Både under och efter matchen brast det för några av spelarna som lät glädjetårarna forsa. Det var både rart och vackert att titta på. Vad som fick mig att lägga pannan i veck var att några spelare under segerceremonin bar tröjor med texten ”I belong to Jesus”, ”Jesus loves me” och liknande. Och mitt på gräset samlades den brasilianska truppen och bildade ring för ett slags kollektiv bön.

Går det för sig att deklamera katolicismen och be i ring på bästa sändningstid, när transmissionen handlar om att bollen är rund och ingenting annat? Tänk om Irak vunnit turneringen och såväl spelare som ledare gått ner på knä och tagit sikte mot Mecka. Hur skulle det uppfattas?

Men det är klart, innerst inne är religionsfrihet både fint och rätt och smaken är som baken vare sig Gud, Jesus eller Den helige anden lirat, varit ombytta eller ens påtänkta för den delen.

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Det är fler än du som är frågande:
http://sydsvenskan.se/kronikorer/henrikjonsson/article450434/Brasilien-vann---med-Guds-hjalp.html

Eva Nygren sa...

Du har rätt i tror jag, om jag förstår dig rätt, alltså, att man säkert skulle ha mindre acceptans mot att spelare vänder sig mot Mecca. Alltså att acceptansen är större mot katolicismen helt enkelt. Vilket man verkligen kan undra över.

Mikael K sa...

Jah, intressant text.
Nu skulle jag vilja se ännu en uppföljare till Blues Brothers, men med fokus på bollar. Brothers with balls, skulle den kunna heta. I likhet med originalen Jake och Elwood skulle hjältarna ha "a mission from God".

Eva, precis.