måndag 1 juni 2009

Veckans val

Clint Eastwood fyllde 79 år igår. Jag trodde han var äldre. Varför? För att mognat så otroligt under sina senaste filmer och för att hans sätt att berätta är som en sträv och samtidigt len blandning av läder och sammet med en yta som andas, rycker och osar av glädje, smärta och en massa nyfikenhet. I hans filmer är ett val inte bara en möjlighet utan något nödvändigt, livsviktigt.

Själv är jag inne i en period där jag gör en massa saker som måste göras och jag gör nog fler sådana saker än tidigare men på samma mängd arbets- och fritid, vilket innebär att den där återhämtningen, paradiset à en kvart, känns långt borta hela tiden. Jag tycker att jag inte har något val, men bedrar mig mest hela tiden.

På onsdag eller torsdag ska jag välja. Jag blir glad över tanken att jag lever i en demokrati, som så många som kämpat och kämpar för, och just därför är det inte min rättighet utan min skyldighet att rösta.

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast jag tycker det är jättekonstigt att Clintan är lika gammal som min pappa....
Lycka till med valet!

Eva Nygren sa...

Jag trodde Clintan var yngre. Gillar honom skarpt. Han är en sådan som får ens fördomar att förlora sin udd. Ja, du skriver fint om honom, Slow.

Jah Hollis sa...

Clint Eastwood har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Därav förvirringen kring hans egentliga ålder.

Mikael K sa...

A man for all seasons helt enkelt.