Isabelle
Huppert kan med sitt skådespeleri och den regi hon tar emot få mig
att tappa andan. Någon gång har min ryggrad knäppt till.
I
tonåren hamnade jag och en kompis på en liten biograf i Köpenhamn.
Vi löste biljetter till en film med en affisch som visade en på
något sätt vild kvinna och en lika exalterad man. Huppert och
Philippe Noiret agerar i Bertrand Taverniers undergångsstämning
Coup de torchon, baserad på Jim Thompsons bok.
Den handlar om människor som luckrar upp sin moral och är i
något slags fysiska excesser eller så handlar filmen om vad värmen
och främlingskapet kan ställa till med. Möjligen är storyn en
kulturell fortsättning på Paul Bowles Den skyddande himlen, som för
övrigt blev en strålande iscensättning av Bernardo Bertolucci.
Min
kompis och jag knockades av dystopin och det förgörande spelet.
Svallvågorna satt kvar länge, faktiskt ända tills jag något
decennium senare såg om filmen. Hur som helst undrar jag om det inte
är tack vare Coup de torchon som Isabelle Huppert kunde göra en så
lyckad tolkning i Claire Denis White material. Den filmen tar vid där
den förra slutade. Rötterna har satt sig. När nu det vita
materialets kolonialistiska trådar slits upp är det inte bara
fantomsmärtor som framkallas.
Den
kanske bästa eller i varje fall värsta huppertska tolkningen – Ma mère är en jävligt obehaglig berättelse om en gränslös morsa
gestaltad som det mest (o)naturliga i världen – är hypnotiskt att
följa. Den glöms lätt bort, när superlativerna, som i dagens DN,
strilar kring henne. Det här året tilldelas Huppert Stockholm filmfestivals
hederspris. Gratulerar, madame.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar