söndag 27 november 2011

Se, dö och vårda


Jag handlade i dag. När jag och kundvagnen var på väg till rullbandet, stannade vi upp eftersom en äldre kvinna med krycka skulle blivit påkörd om vi gasat på.

Med tanke på all privatisering inom vård och omsorg är jag ytterst tveksam till att min kommun i morgon kommer att klubba igenom följande, som står på Sundbybergs hemsida:
Biståndsbedömningen ska utvecklas, LOV ska införas inom hemtjänsten, en värdighetsgaranti ska tas fram, delaktigheten ska öka och all personal ska få vårdutbildning och utbildning i bemötande.”
Det låter som om målen ska uppfyllas med hjälp av en svajig struktur. Och det tycker jag för att jag anser att det är fel att tjäna en hacka på andras nöd och behov. Skatt är fina grejor.
Det finns en risk att frasen ”se Sumpan, sedan dö” får en ny, i mitt tycke bokstavligare, innebörd.

På vägen hem bromsade jag bilen när jag uppmärksammade att en blind äldre man korsade övergångsstället. Passagen tog sin tid. I morgon är det ny vecka. Nya möten väntar.

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Hemskt med ordbajseriet som alltid känns som istället för. Värdighetgaranti!! Alltså, om man jobbar med människor, är det då inte förutsättningen, att man förstår att möta folk med respekt? Förutom de avarter som finns förstås. Men de finns i alla yrkesgrupper.

I flytten till wordpress gick din kommentar till Modlös med modig förlorad. Men kulvåga låter fint, det vill jag gärna!

Mikael K sa...

Jo. Snart kanske respekt upplevs som något gammaldags.