lördag 17 oktober 2009

Odds

Grunnar på vad min fru och grabben diskuterar och frågan han ställer: vilka är oddsen för att man föds i Sverige? Någon dag tidigare förhör jag grabben inför franskprovet. Vi tragglar oss igenom glosorna och trots att han inte uttalar orden med pondus tycker jag att han är en fena på att stava och han har koll på båda accenterna aigu och grave.

När vi sedan går vidare till översättningar är det stopp. Tvärnit. Bokstäverna är minerade. Själv kreverar jag och osar en stund. Sedan går det upp för mig att undervisningen i skolan varit ett helvete med en närmast franskokunnig vikarie under ett år och därefter en hurtig camembert som inte gör annat än påtalar för klassen att de ligger två år efter läroplanen. Min fru och jag har hört kulsprutesmattret från skyttegravarna men inte tagit det på allvar. Och skolan har såklart sett vad som hänt men inte haft kunnande att lösa problemet.

Il hait. Det är ett bistert faktum. Grabben hatar franska. Vilka var oddsen för det?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hua, verkar vara en .... speciell skola. Livets skola, förstås. Heja på grabben

Mikael K sa...

Vidarebefodras. Allt stöd behövs.

Eva Nygren sa...

Jag tror inte att det är en speciell skola. Det är en vanlig skola. Ibland blir det skit. När man frågar folk hur det kom sig att de valde just en vis riktning i sina studier så finns det ofta en engagerad lärare bakom. Ibland, som i mitt fall, fanns det en oengagerad. När jag satt på gymnasiet och hörde min svensklärare läsa ur läroboken och kalla det undervisninge så tänkte jag att "jag ska bli svensklärare, en annan sort än denna". Så framtiden är given för grabben. Fransklärare ska han bli - revenge!! Eller vad man ska säga. Il hait? Så dålig är min skolfranska. Vad betyder det?

Mikael K sa...

Starkt gjort att vända oengagemanget till något så positivt.
Hi hi, grabben som fransklärare. Med basker och faiblesse för bagetter, crepes och kanske till och med sniglar. Vacker tanke :)
Il hait = han hatar. Enligt google översätt ;)

Anonym sa...

il n'est propabaly pas aussi mauvais de d'tester si vous pouvez des experess il en fransais ...

Jah Hollis sa...

Mitt gudbarn har till min glädje börjat läsa spanska i sjuan. Hoppas verkligen inte intresset svalnar.
På tal om svenskalärare hade jag en sådan i gymnasiet som lärde mig uppskatta Vladimir Majakovski (och han var inte vänster, snarare folkpartist). Det är jag honom evigt tacksam för. Det där med Majakovskij alltså, inte att han var folkpartist.

Mikael K sa...

Peut-tetre, anonym.

Que sera sera, Jah.
Härligt att höra om Majakovskij. Får mig att sväva på moln :)