tisdag 15 juni 2010

New York

Jag ska promenera, se Brooklyn Bridge och Central Park. Innan dess förkovrar jag mig och hamnar i reseboken "New York" från 1974 av Mac och Turid Lindahl, där jag kan läsa:

"HERRAR SOM VILL BLI RAKADE
kan bli det på Manhattan. Rak- och frisersalonger finner man genom att se sig om efter en roterande polkagris. Den är frisöryrkets symbol i Amerika."

I en bildtext till en bild av en kvinna som sitter på en bänk läser jag:

"När mörkret faller över Manhattans västsida och Broadway, då minns de gamla den värld i vilken de en gång levde långt bortom haven. Denna ensamma kvinna visade sig komma från Vladivostok. Hon hade tillbringat åratal i Dachau, amerikanska trupper räddade henne ur det infernot. Nu var hon helt ensam med sina minnen."

På sidan därpå finns några textstycken. Ett av dem lyder:

"INGRIP ALDRIG
i gräl eller ev slagsmål. Sköt er själv och låt polisen eller barmästaren sköta sitt."

I stycket därefter fortsätter jag:

"TYCK INTE HELLER SYND
om de män – och kvinnor – som stöttar husväggar liggande på trottoaren eller sitter och sover i en port. Man kan alltid ge den fattige eller den blinde en slant. Men alla människorvraken är kända av polisen och lämnas ostörda, så länge de inte vållar bråk eller besvär. I Amerika kan man nämligen välja sin egen livsstil även om den är aldrig så simpel."

Var det verkligen så på 1970-talet? Hur är det nu?

3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Oj, mer om New York, mer! Jag blir så avundsjuk på dig. Visst är Brooklynbron fin? Och Brooklyn. En sådan stad, all historia. Man får ett helt annat grepp om vissa saker när man är där. Till exempel tänkte vi på att vi inte en endag gång såg en schalklädd kvinna på Manhattan!

Jah Hollis sa...

Jag minns en kvinna som på något vis var släkt med morsan och som hade emigrerat till USA och bodde i Brooklyn. Hon var hemma i Oskarshamn och hälsade på när jag var barn och jag vill minnas att hon beskrev sina hemkvarter i NY som ett ställe där man gärna inte gick ut efter mörkrets inbrott (som en del verkar uppleva Malmö nuförtiden).
När jag kollar i Wikipedia på Brooklyn är det mest svarta rappare och idrottsmän som utgör kändisar från området. Och så Adam Sandler och Al Capone.
Hoppas det blir en bra upplevelse.

Mikael K sa...

Jodå, Eva, sjalar finns det gott om. Bron kommer jag … snart till.

Jah, Brooklyn är en upplevelse, inte minst för Prospect Parks skull – massor med grönska och aktiviteter. Men vi fattade inte var affärerna låg. Bara bostadshus, vägar, annan asfalt och träd. Vi kanske tar en tur dit igen.