måndag 31 december 2007

Uppsluppet och annat

Fejar och donar lite och har lyssnat på P1 hela eftermiddagen. Bortsett från nyheterna och ett program om Kirsty McCall är jag osäker om programledarna driver med mig. För några minuter sedan debatterades en staty föreställande Lennart Hyland. Pjäsen av den populäre numera bortgångne programledaren har flyttats och det har orsakat en rad protester. Ett par prominenta chefer på Sveriges Radio fick försvarat flytten. ”Nordegrens bästa” heter programmet. Händer det att radion sänder tabbar? Var det här en sådan? Är det legio att på nyårsafton i radion förmedla en allmän uppsluppen stämning? Eller hör jag det jag vill höra?

Under nästa år vill jag att sommarens bränder i Grekland inte enbart förklaras av klimatförändringarna. (Så var till exempel fallet i en Dagens Nyheter-artikel för några veckor sedan.) Mycket är fortfarande oklart kring katastrofen, vilka människor som direkt bidrog till den och vilka deras motiv var. Jag hoppas dunklet skingras och att de ansvariga ställs inför rätta.

När jag tänder ljus i kväll tänker jag på befolkningen i Kenya. Måtte situationen efter valet inte urarta ytterligare.

Under året har jag blandat högt med lågt. Bland alla rökare i krysset och allt utspillt bläck vill jag nämna en kulinarisk höjdare: grönsaker i ugnen, så enkelt men så fantastiskt gott.

För övrigt gillade jag Lennart Hyland och hans hörna när det begav sig. Men Carl-Gustaf Lindstedt som gubben i lådan var min absoluta favorit.

Inga kommentarer: