tisdag 22 januari 2008

Dagen efter

Kan man tävla i film? Givetvis inte och därför ska man göra det.

Kanske är jag lite dum och inte riktigt med, men jag blev faktiskt väldigt överraskad när jag kollade på Guldbaggegalan igår och Roy Anderssons ”Du levande” sopade hem de tre tyngsta priserna bästa manus, regi och film. Någon av dem tycker jag Johan Klings ”Darling” kunde fått. Att Michael Segerström prisades som bästa skådis är liksom en annan sak.

Kanske ärades Andersson eftersom han fått så många miljoner i stöd av film-Sverige, medan Kling mer eller mindre sjösatte sin film utanför systemet.

Jag imponeras av den klingska skarpt formulerade verkligheten. Andersson med alla sina kärlekar, härligheter och sånger får den här gången dansa med Pettersson och Lundström men utan mig. Pretentionerna och kamerablickarna är helt enkelt för många och i varje fall för mig får uttrycket ”Kill your darlings” en ytterligare innebörd dagen efter filmgalan.

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Denna gång tyckte jag inte som du. Jag tyckte Darling var tunn, saknade djup i personteckningen och Segerström var nästan en karikatyr och SÅ förutsägbar. Roy Anderssons film älskade jag, speciellt slutscenen.

Men, som sagt, om Red Road är vi överens!