lördag 5 januari 2008

Kenya, Kalla, Clash

Rapporterna från Kenya och lite annat får mig att dikta.

Affärer har brunnit
en familj räddar möbler på gatan
bär en pojke på en madrass
Reuters hemsida visar händelserna
beundransvärda bilder
nerven
närvaron
tragiken har fångats
i flykten
Hundra tusen hemlösa
står det i texten
två hundra femtio
tusen
enligt Svenska Dagbladet
enligt uppgifter
från FN

De svenska tidningarnas webbsidor
toppar
med en positiv nyhet
Kalla tar för sig i skidspåret
värmer givetvis
förlåt skämtet att
Kenya krisar och Kalla kör
så det ryker
är allvarligt
Tvåa i dagens lopp
i klassisk stil dessutom
blev Charlotte
egentligen åkte hon längre
än tio kilometer
i skogen
hon for hon svor hon trillade
trettio sekunder
var det mer?
trodde tv-kommentatorerna
fallet kostade i tid ungefär
tio gånger fler
kenyaner
har dött
sedan valet

I Nairobi kör bloggaren Guero raka
spåret i dag
den
femte
januari
är bilköerna
ett minne blott
skulden för Kallas urspårning
bar Kowalczyk
man kan inte lita på polskor
sa min mormor
hur fel hade hon inte
kommer ni ihåg
gårdagens sprintfinal?
jag gör det även
Astrid Jacobsen tror jag
norskan
kom sist efter
allt trassel med
polskan
Nej, mormor
du har inte
rätt
din namnsdag
var i går

Rut
skulle du kunna uttala Justyna Kowalczyk
som jag kan
Mwai Kibaki är svårare
i tanken faller Raila Odinga
på läppen
presidenten och oppositionsledaren
poliser väljare medborgare
matematiker fuskare plundrare
våldtagna misshandlade barn
Vad kan hända som inte händer
värre
det kan bli
mycket
värre

Svartvita tolkningar
lite paranoida
med vi mot dem
som krydda
hittar jag
också på nätet
Tumultet har religiösa grunder
oppositionsledaren vill införa sharia-lagar
enligt en svensk blog
länkad till ”Svenskan”
ett klick tar mig till
Christan today
I originaltexten
på engelska kanske
amerikanska antyds
hemliga avtal
islamisering
Kan man inte lita på
kristna
skulle mormor frågat
kanske

Läs Bibeln och
Koranen som
de böcker de är
läs Reuters
material
två svenskar citeras
är ledsna måste
avbryta sina charterresor
Åk hem till hjärtat
titta närmare på
människorna
på vad som händer
på träden
som Kalla
ofrivilligt förvisso
gjorde

Grabben ropade nyss
lyssna och
spelade Should I stay or should I go
med Korn och Ice Cube
den passade
jag letade upp
Clashs original
vi undrade om
det var
samma låt


Kanske jag går vidare med den här texten. Vad som händer i Kenya ska jag följa efter bästa förmåga. Och givetvis hur det går för Kalla i när tävlingarna avslutas i morgon. I kväll är det final i junior-VM i ishockey.

Inga kommentarer: