torsdag 24 januari 2008

Gluggar eller lappar

Ska jag hålla korpgluggarna öppna eller fälla in skygglapparna?

Jag undviker förhandsinformation om filmer av den enkla anledningen att jag vill ha fräscha ögon när jag slår mig ner i fåtöljen. Men vissa rullar bildar jag mig en uppfattning om vare sig jag vill det eller inte, eftersom filmbolagens marknadsföring är så aggressiv samtidigt som filmjournalisterna sitter på huk med tassarna i vädret.

”Juno” har jag gett upp hoppet om, efter att ha bombarderats från olika håll och kanter. Nu tror jag att jag vet allt om filmen, ja, i varje fall att en tonåring blir gravid men ingen i hennes omgivning tycker att hon ska behålla fostret, medan hon däremot är övertygad om motsatsen. Av filmjournalisternas artiklar att döma ska ”Juno” vara spretig på ett fräck sätt och ha en fyndig dialog och bara hårdhudade låter bli att ta huvudrollsinnehavaren till sina hjärtan. Och det kanske stämmer, men ikväll läste jag något annat.

En av ”Junos” producenter är Fox Searchlight, som ingår i koncernen 20th Century Fox, som även har den reaktionära nyhetskanalen Fox News under sina vingar. Det och att koncernen kontrolleras av Rupert Murdoch betyder kanske lika mycket som att jag hade väldans trevligt när jag kollade på ”Juno”-regissören Jason Reitmans förra långfilm ”Thank you for smoking”, som även den hade Fox Searchlight som medproducent.

Gluggar eller lappar? Lite lagom både och blir det när jag väl ser "Juno" någon gång.

Inga kommentarer: