måndag 23 juni 2008

Skyggt gnägg, trång skalle

Fördomar växer inte på trän men de ynglar av sig. Det ska inte förknippas med puritanism, ett ämne som DN:s debattsida basunerade ut igår. Att Hanne Kjöller, vid samma tidnings ledarredaktion, idag tog avstånd från debattartikeln gillar jag.

Ett av mina första sommarjobb innebar tjänstgöring vid stadens lasarett på en avdelning belägen under jord. Arbetsplatsens geografiska läge färgade av sig på några av de anställda, som bar skygglappar och ibland gnäggade ikapp.
Du kommer aldrig att gifta dig med en neger, fick tonåringen med de öppna naiva ögonen och de känsliga öronen höra.
Det kommer aldrig din mamma att tillåta, fortsatte de och galopperade.
Eiihi! Jag tror på kärleken, utropade pojken till svars.

Tre av tio amerikaner hyser fördomar mot andra raser. Det visar en undersökning beställd av Washington Post och ABC News. Nästan fyra procent av de svenska valbara tycker att Sverigedemokraterna är ett parti värt att rösta på. Enligt DN/Synnovates mätningar.
Jag tycker faktiskt att trångsynt folk som Jimmie Åkesson borde trä på sig en kondom över skallen och känna hur det är att kippa efter andan och vara förbjuden att vara. Som en oönskad spermie.
Hmm, kanske är det just det han uttrycker med sin politik.

5 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Bravo - igen

Staffan sa...

Mmmm... travmetaforer, mitt livselixir... önskar att jag kunde hitta på nåt vitsigt om diskriminering av kallblod eller fuxar, men hittar inget just nu.

Anonym sa...

Ditt blogginlägg var ju verkligen moget och vuxet. Du hade tänkt länge på det, eller? Bra guilt by association där också med "rasismen" i USA. Men säg mig, i vilket slags bostadsområde bor du, och anser du att dagens invandringspolitik i Sverige fungerar?

Staffan sa...

Sverigedemokraterna är bara en skock valacker, inget att bry sig om. De får ju inte ens tävla i Prix d Amerique.

Mikael K sa...

Smutsiga & Staffan, två sockerbitar att tugga på. Mums!
TL, dina associationer kan inte jag ta ansvar för. Tack för titten.