torsdag 30 april 2009

Arv eller miljö

Kort sömn har ett samband med barns hyperaktivitet och impulsivitet. Vetenskapsradion på P1 tar upp en nyligen publicerad finsk studie. Beror den ofrivilligt korta sömnen på att ungarna har adhd? Eller beror det på sociala orsaker?

Följdfrågorna blir: ska en pojke eller en kvinna som diagnostiseras med adhd medicineras hela livet, eftersom diagnosen är medfödd och obotlig? Eller ska flickan eller mannen käka amfetamin under en begränsad period, eftersom diagnosen berodde på en rad sociala faktorer och biologiska omständigheter i kombination med varandra?

Verkligheten är sällan svart och vit. Den här frågan är svår och snårig.

3 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag hörde också det där och tyckte det var lite spännande. Förra veckan hörde jag om det faktum att svenskar i allmänhet sover för lite. Slutsatsen blir - mer amfetamin till svenskarna, eller?

Mikael K sa...

Ja, vi kanske behöver något slags opium.

Eva Nygren sa...

Hmm, intressant. Detta berör delvis den värld jag befinner mig i. Ju mer jag jobbar, och bara är (nuar, typ) så känner jag att vi fattar så lite. Just det här med blandningen av arv och miljö tror jag vi har väldigt dålig koll på. Vi skulle ju gärna, eller kanske hjärna, vilja att det var enkelt men så är det nog inte. Jag försöker se det så att det är totalt individuellt. Att variationerna faktiskt är oändliga. Fin illustration du lagt ut.