lördag 11 april 2009

Vägar

Alla vägar bär till Rom och alla sätt att ta sig dit är väl bra, förutom de dåliga då eller egentligen kanske de funkar också på en höft. Baklänges, framlänges, sittandes, liggandes. Jag tänker lite i de banorna när jag läser den här dikten av amerikanskan Pamela Spiro Wagner. Poemet heter ”How to Read a Poem: Beginner's Manual”.

...

First, forget everything you have learned,
that poetry is difficult,
that it cannot be appreciated by the likes of you,
with your high school equivalency diploma,
your steel-tipped boots,
or your white-collar misunderstandings.

Do not assume meanings hidden from you:
the best poems mean what they say and say it.

To read poetry requires only courage
enough to leap from the edge
and trust.

Treat a poem like dirt,
humus rich and heavy from the garden.
Later it will become the fat tomatoes
and golden squash piled high upon your kitchen table.

Poetry demands surrender,
language saying what is true,
doing holy things to the ordinary.

Read just one poem a day.
Someday a book of poems may open in your hands
like a daffodil offering its cup
to the sun.

When you can name five poets
without including Bob Dylan,
when you exceed your quota
and don't even notice,
close this manual.

Congratulations.
You can now read poetry.

...

Det finns en hel del att upptäcka om Pamela Spiro Wagner. Både här och där.

5 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Ja, alla vägar är bra för att uppleva kulturen. Men inte alla har självförtroendet. Jag märker det ofta i mitt yrke. Det är lätt att säga "ge dig bara hän och låt det gå in, det finns inga dåliga eller felaktika läsningar". Många vågar inte, just lyriken har fått en svår-stämpel på sig. Men visst har hon rätt. Jag kommer att tänka på, när jag läser dina länkningar, det program av Maud Nycander som gick i torsdags om svensk psykiatrisk vård i historiskt perspektiv. Väldigt intressant.

Mikael K sa...

Eva, jag tycker vi lever i en resultatorienterad värld och tolkningarna smittas nog ibland ner, kanske därför blir det svårt att våga, att gå in.
T ex ser/hör/känner jag "rätt"? Är det viktigt, kanske "rätt", att min tolkning speglas någonstans, eller räcker det att jag förnimmer?
Maud Nycander är väldigt ofta på tå, tycker jag - kan jag väl skriva ?;)? - den ska jag försöka se.

Eva Nygren sa...

Så kan du onekligen skriva. På tå ser jag dock som en försiktighetsmetafor. Men det betyder kanske något annat. Jag vågar mig på att anta att du tycker att hon är på? Har koll? Huvudet med sig? Typ. Nåja, jag är rätt säker på att den skulle intressera dig. Har kollat idag om den finns någonstans, men hittar den inte. Gör du, så meddela gärna.

Och vad du säger om resultatorienterad så är det säkert så. Men just därför är det viktigt att man "kommer ut" med raka tyckanden även om man är någon sorts halvproffs. Som lärare försöker jag förmedla att kulturen är en sensuell sak, sinnenas sak. Det gäller i hög grad lyriken.

Sånger från nedre botten sa...

Om du är sugen på att uppleva sörmländska landsvägar någon dag i en nära framtid föreslår jag att du hör av dig genom ansiktsboken.

Mikael K sa...

Eva, absolut! Utan "kommer ut" blir Rom en avlägsen plats.
På tå är för mig nyfiken, där, i ögonblicket.

Sånger, suget finns där, hostan snart förbi, rullar till din bok på något sätt.