lördag 18 april 2009

Lögn och sanning

Om jag säger att jag ljuger ibland så talar jag sanning. Det är inte så ofta det händer men då och då. Med eller utan min vetskap. Och kanske din också. Politikern Fredrick Federley har skojat på sin blogg och anklagas av sina allierade för att inte vara reko. I DN tar han tillbaka delar av det han skrivit. Menar han allvar med de orden? Ljuger han?

På samma tidningssida, ja, faktiskt i samma spalt, finns en längre notis om en filur som twittrar med Jan Guillou som byline. Originalet ifråga bryr sig inte. Och det är kanske inte så konstigt. Den bild jag har av Jan Guillou är en gestalt som varken gör en pudel eller avbön. Hur det än förhåller sig med twittraren ifråga, så förnekar han, eller hon, sig själv. Och därmed är väl alla twittringar sanna, så länge de innehåller falsarier.

I 1959 års finaste film Hiroshima mon amour – 60 årsjubilar i år! – frågar den japanske mannen den franska kvinnan (replikerna citerade från boken med Marguerite Duras manus i Marianne Lindströms översättning):

När du talar undrar jag om du ljuger eller om du talar sanning.

Hon svarar:

Jag ljuger. Och jag talar sanning.

Vad annat går att säga, tänker jag.

9 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Bra formulerat om Guillou. Varken pudel eller avbön. Det är nog det mest positiva jag kan säga om honom. För även om jag ser honom som väldigt dryg och macho, om jag nu ska tala personlig sanning, så har du rätt. Och det är en styrka han har. Integritet, får man nog kalla det.

Anonym sa...

Gillar Janne. Ingen spelad ödmjukhet. Macho, visst, men han har väl inget att vinna på att spela fjolla. Världen vore blekare utan Janne.
Om nån börjar twittra som Stentorp kommer jag att gilla det.

Eva Nygren sa...

Intressant. Men vad är att twittra? Har inte koll!

Mikael K sa...

Båda, Guillou viftar sällan på svansen och jag tror att han i jobbet inte så gärna sitter vackert. I twitterform vete hans skapare.

Eva, twitter, kallas även mikrobloggning: max 140 tecken
Hittade den här: http://ohsohightech.se/vad-ar-twitter/

Stenstorp, det låter som en utmaning. Jag vet inte hur det skulle gå till, men här är ett försök efter ett besök hos dig precis: Gullvivan är ett minne blott. Svenne eller om det var råttan Roxy for fram i rabatten. När jag krattade smörjde Svenne kråset. Vila i frid.

Anonym sa...

He he, verkar bli kul, bättre än jag själv!

Mikael K sa...

Mjau.

Sånger från nedre botten sa...

1959 - 2009 är väl inte sextio bast, eller var det nåt jag inte fattade? Som att du ljög?

Mikael K sa...

Måste vara så. Så sant som det är sagt.

Sånger från nedre botten sa...

dåså.