lördag 23 maj 2009

Ett oskrivet blad

Hemma är hela hallen tom och efter månader av spackling, sandpappring och uppehåll av allt det där som bara försiggår och är nödvändigt ont och gott om vart annat är inte bara grunden målad utan första lagret penslat och rollat.


Det oskrivna bladet fylls i med omgivningens hjälp. I dag låtsas jag inte om arv, gener och andra närapå förutbestämda faktorer. Inte i morgon heller.

När jag käkade lunch i veckan satt en kvinna med en plutt till pojke i famnen vid bordet mitt emot. En låt av Madonna fick den unga mamman att sjunga med. Stressen rann av mig när refrängen kom. Jag tuggade, smakade, svalde. Salladen smakade bättre. Nästa låt var Pink Floyds Another brick in the wall och den moderliga rösten fortsatte. Jag var på väg att ryckas med när jag hörde ett ga blandat med ett kluck. Det var den lille som bidrog på sitt sätt. Plötsligt tycktes ett nytt kapitel vara skrivet och en ny röst ljöd.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Undrar hur det gått om dom spelat Pink Floyds Mother från The Wall. Fast det är ju inget man brukar höra på lunchrestauranger och inget speciellt många kan sjunga med i. Så fundera inte över det. :-)

Mikael K sa...

Kan inte tänka att det skulle bli succé med en sådan fin (förvisso becksvart) sång. Men det är klart, någon gång skulle det säkert sättas i halsen :D