söndag 19 augusti 2012

Bra film, vidare i livet

Den amerikanska filmsajten imdb.com ger Mannen från Le Havre 7,3 av 10 i betyg. Jag är tveksam till trovärdigheten hos den sortens referenser, mest för att rösterna består av, tror jag, dels fans, dels personer som betygsätter för skojs skull. Min fru är av en annan åsikt och menar att genomsnittet speglar tittarnas smak. Hon sa:
Men det säger något om vad de som filmen är riktad till tycker. Inte om kritikerna gillar den. 
Jag kände mig frustrerad över det svaret och blev tvungen att fråga grabben vad han tyckte. Jo, han hade en åsikt.
De gånger jag har tittat på betyget har jag varit överens - man måste bara tolka det rätt, sa han.
Vad menar du med det, undrade min fru.
Över 7 är bra, mellan 5 och 7 går att se, under 5 är crap. 
Jag tänkte frågan, min fru formulerade den: Och hur vet du det?
Experience!
Sedan undrade han vad hans mamma sagt om imdb. Jag berättade.
Det är i och för sig sant, var grabbens kommentar. 
Sedan gjorde han och min fru high five. 
När det kommer till film vill jag tycka att jag har rätt, eller i varje fall har både tycke och smak. Nu sjönk mina axlar. Grabben, som slukar film och tv-serier, fortsatte att formulera sig.
Allt har undantag. Ibland funkar inte regeln. 
Vad händer då, frågade jag ivrigt.
Jag ser filmen. Är den dålig går man vidare i livet. 
Redan före gårdagens diskussion tipsade jag grabben om Mannen från LeHavre, en film som är bra – enligt imdb enligt grabben.

Jag vet inte hur man säger ”fuck, you” på ryska, men det vore på sin plats när nu styrka och kyrka är synonyma. Den här filmen är bra med eller utan imdbbetyg.


Vi går vidare. Vi hjälper varandra. Sverige måste ta emot fler flyktingar från Syrien.

1 kommentar:

Eva Nygren sa...

Ja, ungdomar har ett sjätte sinne (!!) vad gäller film. Eller, man får ge dom credit för att de har sett SÅ MYCKET, att de har andra referensramar. De har slukat. Så man kan väl lyssna på grabben ...

Fy fan för Ryssland. De går verkligen ur askan i elden och igen i askan. Det är så sorgligt.