söndag 4 december 2011

Argument, reaktioner, klyftor


Sverigedemokraterna hade under sin stämma förra helgen en sluten omröstning, då majoriteten röstade emot partistyrelsens förslag. När man sedan röstade om frågan med handuppräckning var en lika överväldigande majoritet för förslaget. Vissa argument biter hårdare än andra.

Härförleden var jag på en större fest. Efter lite mat och dricka fick en chef fick för sig att han skulle hylla en medarbetare som skulle fylla jämnt dagen därpå. Han talade i en mikrofon.
- Ni kan inte gissa hur gammal hon kommer att bli, ekade hans röst i högtalarna.
Ingen reagerade över att chefen kommenterade kvinnans utseende – i stället för till exempel hennes egenskaper.

Efter att ha läst flera artiklar och hört radioinslag har jag gjort mig en uppfattning om vad filmen Play handlar om. Säkert har jag fel, men en sak är hundra och det är att vissa människor är fattiga, medan andra är mer bemedlade och ytterligare några är rika. En följd blir att de sociala klyftorna ökar och i den ravinen får grupptryck sin näring och, ja, det är inte så bra för dig, mig eller landet och världen i stort.

Inga kommentarer: