torsdag 22 december 2011

Ruta 16

Det har bara att göra med en känsla, men en mycket stark sådan. När jag tänker på hur Stellan Skarsgård agerar i Den enfaldige mördaren hör jag trumpeterna som Johnny Cash sjunger om i The man comes around.

Sedan tänker jag på den fattige arrendatorn som Nisse Ahlroth spelar. Och i samma veva far fabrikören i Hasse Alfredsons gestalt förbi samt pengarna som brinner. 

Jag är inte rädd för fanatiker eller terrorister eller islamister eller kristna men jag darrar en aning över att den ekonomiska bollen snurrar i allt högre hastigheter – och att dess bana ska antas vara stigande. Hela tiden.


4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

En av mina favoritscener i svensk film alla kategorier. Den enfaldige mördaren är något av det bästa Hasse Alfredson gjort, och det i konkurrens med höjdare som ”Punkrockaren Trindeman Lindeman”.
http://open.spotify.com/track/4MSJ6x9Pu5K396oZEc1fP9

Mikael K sa...

Underbar. Den har jag missat.

Jah Hollis sa...

Ormnotställ! :-D

Mikael K sa...

Far åt helvete … ;)