torsdag 6 mars 2008

Bara betyg

I morgon har fem filmer premiär i Stockholm. Jag vet inte vilken av dem jag vill titta på i en biosalong. I stället för att gå på magkänsla eller något slags kunskap får tärningen bestämma vad som är sevärt. Betygen ett till fem gäller. Blir det en sexa slår jag om. Slår jag sexan tre gånger i följd får jag välja betyg - om jag nu inte vill förlita mig på slumpen och kasta ytterligare än gång.

Nu är det gasen i botten som gäller. Jag är spänd.

Först ut är ”3:10 to Yuma”. Den fick 1.
Är inte västern Russel Crowes grej?

Sylvester Stallone är tillbaka i gammal god eller hellre dålig stil med ”Rambo 4”. Betyget blev 2.

Thrillern ”Iskariot” av Miko Lazic, som gjort den fantastiskt fina kortfilmen ”Boban – hockeyspelaren” samt den nästan lika fina ”Made in Yugoslavia”, hade jag hoppats mycket på. Varför blev betyget bara 1???

Är det fel på tärningen? Nog för att ”10000 f Kr” lär innehålla mossiga mammutar, men var den inte värd mer än 1?

En av svensk films mest flitiga och ständigt verksamma, Maj Wechselmann, har porträtterat journalisten Barbro Alving i dokumentären ”Bang och världshistorien”. Den var fru Fortuna något nådig mot och gav den 3.

Jaha.

Inte en enda sexa eller femma eller fyra kastade jag. Där flög de biobesöken iväg.

Nä nä, så lätt går det inte.

"Iskariot" tror jag gör sig i en salong. Och med god tro och stora skor kan man gå på vatten.

Det får mig att tänka på att det snart är påsk.

2 kommentarer:

Martin sa...

Det krävs nog väldigt mycket tro - blind tro - om man ska våga sig på Iskariot på bio.
Maj W må vara flitig, men cinematisk är hon inte direkt Antonioni, hon gör sig bäst på tv, Bang-filmen lär komma i en "K Special" nära dig inom kort.

3.10 to Yuma var OK, men så såg jag inte den på bio, vidder brukar ju bli bättre där.
Rambo... har svårt att se Slow Motion på Rambo, om du förlåter mig mina fördomar.

Men det var ett intressant sätt att bestämma sig för bio-film.

Mikael K sa...

Och vilken himla tur jag hade med tärningarna!