tisdag 18 mars 2008

Böka

Det känns ruttet att Beijing tilldelades OS.

Den kinesiska regeringen fängslar medborgare som anses oppositionella och illojala. Hur många som hamnat i onåd vet inte ens människorättsorganisationerna, inte heller hur många som misshandlats, mördats eller försvunnit spårlöst.

Ett försvinnande på våra breddgrader handlar den fina kortfilmen "En tant försvinner" om. Den visas på SVT2 nu på skärtorsdag. Jag tycker att den har samma öppna, lekfulla, lite syrliga ton som den tyska spelfilmen "Den förskräckliga flickan".

Vad jag vill ha sagt med det här är att det lönar sig att gräva och böka. Är spadtagen tillräckligt kraftiga och många kommer man till slut till Kina.

3 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=1650

skrolla ner en bit och lyssna på debatten mellan Scanias kinachef och min chef..

Marielle

Martin sa...

Nu blir jag nästan förstummad. Nog för att jag känner till (delar av) din filmsmak, men det här är första gången på över tio jag hör någon referera till "Den förskräckliga flickan", en film jag har bevarat djupt i minnet som fantastisk. Undrar hur den skulle kännas i dag?
Ang Peking kan jag bara hålla med, men money makes the world go around... tills den dagen jorden slutar snurra kring määnniskan.

Mikael K sa...

Marielle, Lasse var konsekvent och tålmodig och jobbade verkligen på bra.
Att handel kan leda till öppenhet verkar ju rimligt. Frågan blir ju under vilka förhållanden man utbyter varor och tjänster.
Svensken i Kina sa i inledningen av sändningen att "vi som handlar med varandra slåss inte". Det upplevde jag som både naivt och strutsaktigt.
"När det gäller krav på mänskliga rättigheter, håller man tyst", sa Lasse i slutet.
Kanske inte så länge till, hoppas jag.

Martin, jag spelade säkert in Verhoevens film från tv när det nu var. Jag kan kolla.