torsdag 29 maj 2008

För många exemplar

Svenska Dagbladet har tryckt upp för många exemplar av sin tidning. Den här veckan har jag såväl måndag som torsdag passerat Cityterminalen och som förbipasserande fått till buds ett exemplar av senaste pappersnumret. Idag läser jag att Sverige arrangerar Irakkonferensen och att det är synd om regeringen som utsatts för så mycket gnäll och skäll.

Är det ett tecken på att det går bra eller dåligt för ett medieföretag, när de delar ut tidningen gratis? Tänker Schibsteds borgerliga broder ersätta sig själva på gratistidningsmarknaden nu när systern Punkt se gått hädan?

Dagens Svd innehöll en nyhet, som jag blev glad över, och det är att Moment: teater belönats med Thalia-priset. Egentligen blev jag väl inte så glad över nyheten, som jag blivit upprymd över att ta del av den egensinniga teatergruppens utbrott, infall och tolkningar av oss dödliga och världen runtomkring. Kolla in dem och kolla samtidigt in det trevliga torget i Gubbängen.

På väg till tunnelbanan med packning och allt gjorde sig Irakkonferensen påmind i form av blåa avspärrningar på en tom Vasagatan med vilsna cyklister och kanske någon civilklädd säkerhetspolis. Vid en av uteserveringarna pratade gästerna på såväl italienska som amerikanska. En man slet med en kärra öl bakom sig och tom pirra framför sig. Plötsligt bromsade han in, svängde in till stället med kärran öl och lämnade på trottoaren sin pirra, som jag höll på att snava över. Lite grann liknade det en prolog som kunde vara iscensatt av Moment: teater, där rekvisitan givetvis skulle bestå av ett flertal av för många exemplar av Svd.

DN och Svd skriver om konferensen.

2 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

En liten korrigering, cyklister är sällan vilsna - däremot alltid coola!

Mikael K sa...

Hmm, det gäller knappast blindstyrena som tävlingsåker på cykelbanorna. De är iskalla, svetten till trots