fredag 9 maj 2008

När Jan och Roman möttes

Fokus skriver att Jan Troells ”Sagolandet” kommer ut på dvd. Att Troell uppmärksammas är alltid trevligt, men att i texten kalla ”Här har du ditt liv” för debut klingar illa, när Troell långt tidigare debuterade som regissör. Låt vara att han då gjorde kortfilmer, däribland den fenomenala ”Uppehåll i myrlandet” från 1965 med Max von Sydow som bromsare. Den filmen är för övrigt en ren förövning till filmatiseringen av Eyvind Johnsons roman om Olof.

Troell var ”over there” och harvade och lappade ihop filmrutor under några år. ”Orkanen” tog han över när Polanski inte hade riktig koll på kombinationen ålder och det täcka könet. Jag hade tillfälle att närvara vid ett av Jan och Romans möten i Malmö, jag tror det var 1987, och mycket rörande hur de utbytte artighetsfraser och hälsningar samtidigt som journalister och fotografer gapade och gav efter för sina lustar. Jag var inne i min stora Polanskiperiod och plöjde allt och minns jag rätt hade jag nyligen sett ”Här har du ditt liv” och lipat ruta för ruta. Mötet dem emellan var med andra ord gigantiskt för en svartkavajklädd filmvetenskapsyngling.

Ett halvår senare satt jag på ”Sagolandet”-premiären och tyckte att jag av den filmen fick en rå magsugare och en öm ansiktssmekning - samtidigt.

2 kommentarer:

Martin sa...

Och det har du dolt i alla dessa år...
Ett av de vackraste ögonblicken jag har bevittnat var när Troell och PO Enquist möttes på Göteborgs centralstation och omfamnade varandra i en lång och öm kram. Själv fick jag gå en omväg för att inte störa dem, men minns att jag inte glodde, av någon sorts respekt.
För övrigt är Uppehåll... en av de 3-4 bästa svenska filmerna någonsin - alla kategorier.

Mikael K sa...

Ja, det är lite härligt att ha varit där och ändå inte vara med; en slags Torsson situation kombinerad med Wenders idé att uppmärksamma de filmer som var så nära att bli av men aldrig ville sig. Orson lär ha varit en mästare i inställda projektgenren, liksom Carl Th. Hur det är med Jan vet jag inte.