tisdag 6 maj 2008

Panelsvar

Nätlyssnade i dag på ett ”Barnen”-program från den 24/4 och njöt. En kader ungdomar agerade panel ledda av en vuxen programledare. Andra vuxna ringde eller hade mejlat in frågor, för att få svar på hur livet ter sig när man för inte så länge sedan trodde på tandtroll och sådant groll. Det fascinerande var att frågorna handlade om tandborstning, datoranvändande, läxläsning, ja, alltså förbud, tvång och begränsningar, sådant som stora människor kan vara så duktiga på att krampaktigt hålla fast vid.

Men inte en gång trillade någon av panelmedlemmarna dit för att bekräfta de vuxnas ledande generella frågor, som att om man spelar för mycket datorspel, så leder det väl till att man har svårt att sova, visst gör det?

Jag tror att det unga gänget fick en ”problemfri” fråga: hur känns att vara lycklig? Svaren om värme, pirr och leende sken rakt in i hörlurarna, och det gjorde inget att vårsolen gick i moln.

Lyssna på avsnittet här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, jag har alltid haft lite svårt för "Barnen". Tycker de brukar vara lite för förutsägbara och välvalda. Alltså, när det gäller de vuxna så håller jag med, de verkar mest vara ute efter bekräftelse på att de är "förstående" vuxna. Får väl lyssna igen och se om jag håller med dig när det gäller kidsen.
Marielle

Alla smutsiga detaljer sa...

Och så provar jag att kommentera med min helt nya bloggidentitet.

Mikael K sa...

Trevligt, lite skit skadar aldrig. Välkommen!