tisdag 9 september 2008

K, du och jag

Vårt badrum renoveras. Någon timme efter lunch ringer K, som ska montera inredningen. Han skriker och tuggar nog lite fradga.

Den här hängegrejen till vänster bak på handfatet har lossnat, säger han. Jag skulle skruva, men det gick inte och då tog jag i. Den gick av.

Jag blir givetvis fly förbannad men får napp på buddisten inom mig. Jag kramar luren hårt.

Vad ska vi göra, frågar jag med len stämma.

Vi måste ha den där grejen, skriker K. Jag vet inte vad den heter, fortsätter han samtidigt som rösten brister, som om vuxne K vore i målbrottet.

Jag bestämmer att jag ska försöka lokalisera det där som är sönder. Efter några om och men ringer jag upp firman min fru och jag köpte det där av. Men säljaren som sålde allt det där till oss är upptagen och ber att få återkomma.

Jag återgår till mina jobbsysslor och hinner avverka fem minuter. Då ringer telefonen. Det är K.

Jag har fixat det, ropar han. Jag blev så jävla förbannad att jag tog isär skiten. Nu funkar det!

Du ska få en guldstjärna, säger jag och känner hur det rycker i både läppen och ögonbrynen.

För en kort stund sedan kom jag hem. Så värst mycket är inte gjort i badrummet. Men det är ju inte där saker och ting händer. Själv tycker jag mig vara i händelsernas centrum efter ett besök på Cykloteket - med stort benäget tipstack till Sånger från nedre botten.

Från och med i dag säger jag du och jag, Nishki 601.

På torsdag trampar jag mina första meter.

5 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Skål för hantverkare och grattis till cykeln.

Sånger från nedre botten sa...

Nishiki. Jag var på väg att köpa en själv. Men ska du ändå ner i cykelträsket -och vem vet kanske börja delta i motionslopp- se då till att byta till en räser: Criterium är deras nybörjarräser (rek pris 7 500), Finisher ligger prisklassen över (10 papp). Båda är billigare nu på rean.

Sånger från nedre botten sa...

Å förresten, ber om ursäkt för mina partykraschartalanger. Kul att du köpt en cykel.

;-)

Eva Nygren sa...

Härlig stavning av räser, SFNB! Men vad är detta, är det någon sorts cykelmaffiablogmaffia jag har kommit i kontakt med? Själv cyklar jag bara på gymet och där heter cykeln, eller cykelen som vi säger här i södra Skåne, jag tror att den heter Nautilus (konstigt, är det inte något med havet?)

Mikael K sa...

Grattistack!

Sånger, jo, det känns bra att gå från tre till åtta växlar. Innan dess var det en 50-tals-Crecsent.
Lite kommer jag räsa - i slow motion om inte annat.

Eva, även jag spinnar men en världsomsegling under havet blir det inte. Kapten Nemos skepp får man föreställa sig på Nautilus :)