lördag 13 september 2008

Skytte, statistik, stigmatisering

Den fantastiske skytten Jonas Jacobsson tog sitt tredje guld. Men vill han tävla i någon öppen klass blir det bom. Det har internationella skytteförbundet beslutat. Sedan tidigare har man bestämt att även kvinnor inte får tävlingsskjuta mot män.

Vilka kommer att förbjudas härnäst? Barn? Gamla (kvinnor och handikappade)? Och sedan, då? Människor med någon speciell religiös eller sexuell läggning? Speciellt sjuka?

Stefan Holm, en annan stor idrottare, gör sin sista tävling i dag i Stuttgart. I DN framgår det att han vunnit vida mer än hälften av de kamper han ställt upp i. Jag har alltid trott att de senaste årens utövare floppat kortare än vad Patrik Sjöberg och hans kollegor gjorde. Men så gick jag in på Stefan Holms sida och läste artikeln ”Den Majlardska decimetern”, där den svenske hopparfantasten vederlägger en sportjournalists (och mina) förutfattade meningar. Statistik kan användas …

… till både det ena och andra. Jag har hunnit med att lyssna på två delar av reportageserien ”Kris i skolan” i P1. Där berättas om hur utbildningsminister Jan Björklund satt i system att misshandla uppgifter. Jag undrar om kvarsittning skulle hjälpa Jan att komma på rätt spår. Men nej, faktiskt inte. Stigmatisering suger.

3 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Ett tag fick jag för mig att du hade retat upp dig på Göran Skytte, vilket är allt för lätt.

Eva Nygren sa...

Björklund alltså. Han gör mig så förbannad. Och jag hoppades faktiskt på en positiv förändring vad gäller skolan när det blev skifte - för sossarnas skolpolitik var verkligen ingen höjdare den heller. Men att tro att det hjälper att skriva in antalet skolktimmar i betygen, att det hjälper mot skolk, det kan bara komma från en supernaiv person eller en som inte har den blekaste.

Mikael K sa...

Sånger, ja, det är öppet mål.

Eva, antagligen gillar JB skampålar o d. Supernaiv låter som ett bra epitet; han har uppenbbarligen blandat ihop det där med morötter och piskor.