lördag 6 september 2008

Marek, badrummet, såpan

Jag frågade Marek hur det står till med jobb. Jodå, papperna är i ordning och han har tio siffror, som bildar hans unika kombination. Han funderar att flytta hit men byter nog arbetsgivare. Han har inte fått lön på två månader.

Sånt händer i Polen men inte i Sverige, säger han och tillägger: Jo, det kan hända i Sverige med en polsk chef. Men inte med en svensk.

Det finns alltid undantag som mer än bekräftar reglerna. Att vara mobil arbetskraft har sina nackdelar.

Entreprenören som ansvarar för att vårt badrum renoveras har problem. I morse ringde han en god stund innan klockan ens hunnit slå sju gånger. Vad han hade att säga? Ingenting särskilt annat än att han ville uttrycka sin ångest.

Jag vet inte om jag orkar mer, sa han.

Min fru, grabben och jag har med andra ord hamnat i en såpa. Å andra sidan sett är det väl just i ett badrum en sådan intrig ska utspelas i.

Om fortsättning följer? Jodå, det rullar på. I all evinnerlighet.

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Wow! Häftigt att läsa när det senaste jag läste hos dig var om It's a free world. Vad är det med mannnen med ångest? Vad orkar han inte mer? Har ni många bekanta eller mindre bekanta som ringer och ber om hjälp? Stackars er.

Mikael K sa...

Eva, tack för att du frågar.
Mannen som ringde ansvar för att vårt badrum renoveras. Under en månads tid har han mer eller mindre undvikit arbetet och våra frågor och nästan bokstavligen stuckit huvudet i sanden.
Nu när vi börjar tappa tålamodet ber han om förståelse. Till saken hör att samma dag som han ringde träffade jag honom. Han låtsades som ingenting.
Att både vänner och bekanta ringer är fantastiskt, men entreprenörer av strutskaliber, nej, där går gränsen. Och. Det var första gången.