onsdag 13 augusti 2008

215 cm tvärhand

Det spanska basketlaget ställde inför OS upp på en reklambild, där de låtsades vara kineser. Jag kommer ihåg att kompisarna och jag gjorde så på dagis, kanske även på lågstadiet, men så var vi inte mer än tvärhanden höga.

Yang Peiyi fick inte synas i bild men väl sjunga under fredagens invigning. I stället mimade Lin Miakoe till sången. De båda utförde sina jobb väl, men det är taskigt att de, knappt tvärhanden höga, var tvungna att ställa upp bara för att arrangörerna ”ville förmedla rätt bild”.

Spanske stjärnan Pau Gasol duckade för ”sneda ögon”-tilltaget, men gav vika för sponsorns påtryckningar. Förställningen blev ett faktum. Och föreställningen. Nu när illusionen är bruten hoppas jag att Gasol tar sats. Inte för att dunka utan för att inviga London- OS 2012 iklädd tweedshorts och keps à la en Woodhouse-figur. 215 centimeter över havet är förvisso något mer än en tvärhand, men det utgör väl inga problem?

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Jag noterade, när jag kollade på OS igår på gymet (det är allt det blir för min del) att flickorna som bar fram medaljerna till några vinnare, alla var ovanligt europeiska till utseendet, det vill säga, hade ansiktsdrag som var mycket lite tjing-tjong-kinaman, som vi sade när vi drog i ögonen och lekter kineser som barn. Det känns dystert att man sållar ut de unga som ser minst kinesiska ut och tar dem som ser mest ut som vi i väst.

Mikael K sa...

Skämt åsido så kanske det är en del i den kinesiska marknadsföringen. Det är trist, om det ligger något i europeifieringen.
Men att en medaljör eller en sångerska ska bedömas för sina marknadsföringsmässiga utseendes skull är helt befängt. I sångerskans fall är det ju solklart. Återstår att se om uppgifter om plastikoperationer etc framkommer.
Vad jag minns diskuterades i väst sådana attityder kring japaner för ca 20 år sedan.