onsdag 27 augusti 2008

Lätt & lagom

Lätt och enkelt ska det vara. Men inte för enkelt.

I gårdagens DN ägnades ett uppslag åt författare, som förenklar och sammanfattar andras böcker (romaner enbart, väl?). Eftersom jag tillhör en av dem som med både fasa och förundran tragglat mig igenom George Orwells ” 1984” långt innan dess bäst före datum, så ler jag i mjugg över sådana berätttargrepp, trots det goda syftet. Fortsatt munter höll jag mig när jag bläddrade vidare i tidningen. Någon sida längre fram publicerades en artikel om hur BBC exporterar dramaserier som ”Ashes to ashes” (premiär i SVT på söndag), dess föregångare ”Life on Mars” och andra alster i nedklippta versioner ämnade för reklam-tv-kanaler. Artikelförfattaren var upprörd över den brittiska public service-kanalens lätt och lagom-tilltag. Och det kan jag förstå. Tänk vilka svordomar och vilka breda kavajslag anno 1973 jag inte fick chans att höra och se, när det begav sig (förra hösten var det nog).

Säkert är det major Tom, som har ett finger med i spelet. That funky guy.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nån som sammanfattar böcker verkar bra tycker jag. Om det faller en på läppen kan man alltid läsa
hela boken. Ibland kan man bli lite sugen på en essä som lyriskt recenseras på DN´s kultursida. Jag vet att jag oftast inte tar mig igenom ett sånt alster. Vore finfint med en sammanfattning på lättläst svenska.
Ser fram emot Aladdin Sane som TV-serie, lagom lättsam förstås (alla ska ha "blixt-make-up")

Alla smutsiga detaljer sa...

Själv blir jag lite lätt störd över alla dessa titelstölder från Gud.

Mikael K sa...

Stentorp, det låter som en affärsidé, just det där med med essäer o uppsatser tror jag är lite udda. Texten skulle bli som ett förlängt abstract. Framför allt i USA skulle det funka, där får ju författarna betalt per sida vilket resulterar i långa alster med massor av upprepningar. Ja, absolut, borde det sammanfattas mer.
En galen grabb, javisst, med splitvisioneffekter och lite handling kommer man lånngt.

Allasd, ja, det finns något gudomligt över förmågan att plocka upp och ställa samman som han gjorde (gör?). Får jag nämna hans namn?
Hur som helst är tv:n på och Queen sjöng Under pressure. Med... Han är verkligen över allt.