lördag 2 augusti 2008

Flyt, gupp & plask

På landet har vi sommarvatten och är med i en förening. Det kostar 350:- om året, en i sammanhanget modest summa för att vi från första maj till sista september ska ha tillgång till ett välsmakande aningen kalkrikt elixir.

Jag hade precis käkat frukost, när en av vattenföreningens ledamöter knackade på dörren och meddelade att vi var sena till årsmötet. Vi var såklart inte sena utan hade förträngt mötet. Blir man så där nästan tagen på sängen så blir man, och min fru och jag hade en snabb konferens om vem som var mest upptagen. Grabben låg såklart och sov. Sålunda pallrade jag mig över vägen in till grannarnas inomhusveranda. Diskussionerna vid det avlånga bordet rörde sig såklart om hur allt inte hela tiden flyter men hur flödet ska bättras på. Som komp hade vi ett jämnt regnsmatter.

Efteråt vankades kaffe och hallontårta med grädde. Till det dukades det upp hembakta bullar, sockerkaka och ytterligare ett sorts alster. Jag tänkte väl ta en bulle och en bit tårta, samtidigt som jag med två bordskamrater började snacka om migration och ursprung. På kort tid for vi till Estland, Ryssland, Bulgarien, Grekland och Turkiet, och givetvis hann vi med några avstickare inom Svea rikes gränser. Den trevliga stämningen och de tvära resorna kors och tvärs medförde att jag fick i mig ett helt batteri med kakor. Efteråt kände jag mig som en fisk som tröttnat på att simma i havet, för att istället prova fenorna på land. När jag någon timme senare kom ner för landning slog det mig vilken trevlig timme jag hade idag. Det här med vattenförening är bra. Såväl vi människor som jorden består ju till största delarna av gupp och plask.

2 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

När jag var liten var min pappa med i båtklubben i byn. Efter ett tag upptäcktes det att han inte hade någon båt vilket var en förutsättning för medlemskap. Han köpte då en plastbalja som låg på tomten ett tag. Efter ett tag upptäcktes det att båten låg på land fast det fanns regler om att baljan skulle i sjön minst varannat år. Så, i med båten så fick han vara med och snickra på bryggan och vad det nu var de gjorde.

Jag har däremot inget minne av att vi åkte ut på sjön med båten.

Föreningslivet är grejer det!

Mikael K sa...

Underbart att höra. Din pappa var inte ute på djupt vatten.