måndag 11 augusti 2008

Bomber och badrum

Måndagar kan ha något särdeles speciellt över sig.

En sak med att renovera ett badrum är att rummet är helt utbränt och ser ut som ett bombnedslag. I nästa stund börjar jag tänka på människor, som lever i krigshärjade områden, där bostäderna aldrig längre blir sig lika.

När vi var utan vatten några dagar kom ett tjugo, trettio år gammalt fotografi över mig. Bilden, som är tagen någonstans på den afrikanska kontinenten, där torkan breder ut sig, visar en pojke som dricker en kos urin.

Håkan Dalby, som tävlar i dubbeltrap i OS, har hittills i år tryckt av 70000 skott, dvs ca 10000 i månaden. Ja, jag kan associera till en kulsprutas matning eller till hur många patroner som hittills nått Georgien. I natt och imorgon bitti smäller det. Heja, Håkan.

Grabben, min fru och jag köpte en dörr i dag. En enkel robust toadörr. 8 x 21. Den blir bra att stänga. Och att öppna.

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

En obehaglig asossiation det där med lerduveskytte och Georgien. Man kunde kanske önska att fler höll sig till dubbeltrap.

Staffan sa...

hm, jag blir ändå lite splittrad inför dubbeltrap efter att ha gjort lite research:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=trap%20star

Jah Hollis sa...

Det räckte tydligen inte med 70 000 skotts uppvärmning.
Men han tyckte det "var en upplevelse" att få vara med i OS i Kina.
Den inställningen kan göra mig lite putt ibland.
Hade jag tränat så in i h-lvete inför denna tävling och sedan misslyckats så kapitalt, då hade jag nog slagit geväret i bitar.

Mikael K sa...

Alla, ja, den är jobbig.
Men jäklar vad viktiggt det är att länder möts och hanaliserar "det krigiska" i dubbeltrap, boll, kula eller vad som helst. Ju mer tänvlingar, desto mindre krig.

Staffan, jag är en trap star på jobbet (om jag fattade det rätt).

Ja, Jah, vilken grym besvikelse det måste vara för Dalby. Det där med prestationer är märkligt. Här har grabben gått och blivit världsetta (eller nästintill) och så missar han finalen. Kanske tänkte han att han inte skulle bli sämre än 5:a som i Aten och därför gick det käpprätt...