torsdag 28 augusti 2008

Sammansatta Sundhage

Pia Sundhage, en gång en av Sveriges mer kompletta fotbollsspelare, spottade mål som ett fyrverkeri. Och hon landslagsdebuterade som femtonåring. Numera basar hon över det amerikanska landslaget. Hon är en person med principer och vill inte besöka Vita huset, dit hennes team inbjudits av Bush.

- Jag har helt enkelt inget intresse av det, säger hon i SVD. När det handlar om mig som förbundskapten vill jag att mitt namn kopplas ihop med fotboll och OS-guldet, inget annat. Jag behöver inte gå in i ett vitt hus och träffa den man nu träffar där, jag är inte intresserad.

Uppenbarligen kan Sundhage sätta gränser. Eller? Att hon tidigare jobbade för det kinesiska fotbollsförbundet gör saken än intressantare. Vad häftigt sammansatta vi människor kan vara.

Här är en hallå där + en notis.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Totalvägra äger!

Mikael K sa...

Så sant som foten var nedsatt.

Staffan sa...

Det är inte ofta man ser den här sortens markeringar från svensska idrottare. Ska det protesteras så är det alltid inom de mest comme-il-faut områdena: tibetfrågan eller liknande. Pia Sundhages markering är tydlig men inte hatisk eller agressiv. Ovanligt, men ganska fint.

Mikael K sa...

Ja, hon är ovanlig. Förhoppningsvis blir hon ånyo aktuell för tränarjobb i Sverige.